امروزه ظروف چوبی  مورد توجه بالایی قرار گرفته شده است. این این مقاله قصد داریم به معرفی انواع ظروف چوبی و کاربرد هر کدام بپردازیم.  واقعیت این است که بیشتر ظروف چوبی از طریق یک فرآیند شیمیایی چند مرحله‌ای سفید و رنگ‌آمیزی می‌شود که آن را شبیه به چوب واقعی می‌کند. 

آشنایی با ظروف چوبی و نحوه تولید آن

• برای نمایش و سرو غذا و همچنین تزیین میز پذیرایی از انواع ظروف چوبی، بشقاب پذیرایی، کاسه، بشقاب چوبی و … استفاده می شود.

• مزایای استفاده از ظروف چوبی بی شمار است.

• استفاده گسترده از چوب به دلیل دوام، انعطاف پذیری، زیبایی و پایداری آن است. 

تراکم سازه های چوبی در تولید اهمیت ویژه ای دارد. چوب درختان در مناطق پر بارندگی مانند آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی برای تولید ظروف چوبی مناسب نیست.

• تولید چوب از درختان زیر آفتاب کامل در طول سال نیز توصیه نمی شود. بهترین چوب برای ظروف چوبی چوب درختان مناطق سردسیر است که بادوام، سخت و متراکم هستند.

ظرف سرو کیک درب شیشه ای z1051

بهترین چوب برای ظروف چوبی چیست

چوب کاج:

کاج نوعی چوب نرم است که برای نمایش و سرو غذا ایده آل است. علاوه بر این که در برابر روغن مقاوم است، جایگزینی طبیعی و زیست تخریب پذیر برای ظروف پلاستیکی است. تطبیق پذیری، سهولت ساخت و ویژگی های ساخت چوب کاج در طرح های مختلف، آن را برای حمل و نقل ایده آل کرده است. 

چوب بامبو:

این چوب بومی آسیا است و یکی از چوب های محبوب برای ظروف غذاخوری است. بافتی صاف و رنگ خنثی دارد که مکمل بسیاری از دکورها است. بامبو سازگار با محیط زیست است و انتخابی عالی برای انواع طرح های ظروف غذاخوری است. بسیاری از محصولات چوبی مانند تخته سرو چوبی، ظروف و صفحات چوبی از چوب بامبو ساخته می شوند.

چوب گردو:

این چوب دارای بافت و رنگ چشم نواز با مقاومت بالا می باشد. از چوب گردو برای ساخت مبلمان به اشکال غیر معمول استفاده می شود. همچنین، ظروف چوبی هایی که نیاز به ترمیم یا جایگزینی دارند، تقریباً همیشه از گردو ساخته می شوند.

چوب درخت افرا:

چوب افرا چوبی سنگین و بادوام است که در برابر سایش و پارگی زیاد مقاومت می کند. رنگ روشن این چوب نقوش طبیعی و جذابی را که در دانه چوب دیده می شود برجسته می کند. برای زیباتر شدن این چوب می توان آن را لکه دار یا رنگ آمیزی کرد.به دلیل وزن کارت فقط برای تهیه ظروف سرو معمولی کاربرد دارد و برای ظروفی که نیاز به جابجایی و حمل و نقل دارند مناسب نیست.

استند پذیرایی دوطبقه چوبی

بلوط:

اگر قیمت و کیفیت ظروف چوبی بالا است، بلوط بهترین انتخاب برای تولید ظروف چوبی شما است. این چوب دارای رنگ های متنوعی از قرمز تا قهوه ای مایل به خاکستری و سفید است. بلوط چوبی سنگین است و بنابراین انتخاب مناسبی برای ظروف قابل حمل نیست.

ظروف چوبی چه رنگی است

دومین موردی که در بررسی ویژگی های هر ظرف چوبی باید در نظر گرفت رنگ ظرف چوبی است. چوب در حالت خام اغلب مایعات و ذرات ریز را به دلیل منافذ زیاد و رگه های باز جذب می کند که این ذرات را برای مدت طولانی در خود نگه می دارد.

نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در ظروف چوبی

 می تواند باعث پوسیدگی، کپک زدن و تشکیل باکتری شود. با دانستن این موضوع، بهترین راز برای ظروف چوبی چیست؟ باید به دنبال پاسخ سوال بود. در کشورهای توسعه یافته سالهاست که از رنگ ها برای رنگ آمیزی کاسه های چوبی طبیعی و خاص ظروف چوبی استفاده می شود.اما هنوز بسیاری از تولیدکنندگان ظروف چوبی در ایران از رنگ های شیمیایی و سرطان زا برای پوشش ظروف چوبی استفاده می کنند!

ظرف سرو چوبی

دلایل استفاده از ظروف چوبی چیست؟

در این مقاله ویژگی ها و دلایل استفاده از ظروف چوبی را شرح خواهیم داد.

1.  ظروف چوبی نرم است و از خراشیدگی ظروف دیگر جلوگیری کند

ظروف چوبی به دلیل بافتی که دارد به غذاهای دیگر آسیب نمی رساند. به عنوان مثال، زمانی که از ظروف نچسب یا تفلون استفاده می شود، از قاشق یا کاردک چوبی استفاده کنید تا آسیب نبیند. بافت نرم چوب از ایجاد خط و خش روی ظروف جلوگیری می کند.

2.  . ظروف چوبی با ریختن غذای داغ گرم نمی شوند

 قاشق و ملاقه های چوبی برای پخت و پز بسیار مناسب هستند تا زمانی که آشپز در آشپزخانه است دسته آنها داغ و چسبناک نشود.

3.  واکنش ظروف چوبی با غذا

برخی از ظروف مخصوصا ظروف پلاستیکی می توانند با مواد غذایی با خاصیت اسیدی واکنش داده و مواد مضر را وارد آن کنند اما در مورد ظروف چوبی به دلیل ترکیب بافت ها در برابر مواد غذایی مقاوم بوده و به راحتی با هم مخلوط نمی شوند. .به دلیل این ویژگی، ظروف چوبی می تواند با خیال راحت در پخت و پز یا نگهداری مواد غذایی استفاده شود.

4.   نگهداری آسان

نگهداری ظروف چوبی آسان است. این ظروف به راحتی شسته می شوند و در مکان های مرطوب نگهداری نمی شوند. در دست گرفتن یک تخته چوبی با غذای گرم کار سختی نیست.

5.  طول عمر چوب

ظروف چوبی از انواع چوب ساخته شده است که طول عمر و دوام بالایی دارند. این ظروف ترک نمی خورند و در صورت مراقبت مناسب می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند.

6.  عدم تجمع میکروب و باکتری در ظروف چوبی

ظروف چوبی در مقایسه با ظروف پلاستیکی و فلزی تحت تأثیر میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها قرار نمی گیرد. این باعث می شود ظروف چوبی تاییدیه بسیار تمیزتری داشته باشد.

7.  طراحی شیک و زیبا

چوب و محصولات آن حس بسیار خوبی را به بیننده القا می کند زیرا مستقیماً از طبیعت گرفته شده اند. زیبایی نهفته در بافت برخی از چوب ها مانند منافذ طبیعی و منافذی که حتی در هنگام برش شکل خود را حفظ می کنند، باعث جذابیت بیشتر کاسه ها می شود.

ست دوعددی تخته سرو رنگین کمان

معایب استفاده از خرید ظروف چوبی ارزان چیست

ظروف چوبی برای اهداف غذایی و بهداشتی ممنوع است. با این حال، معایب ظروف چوبی عبارتند از:

• امتیاز بالای ظروف چوبی.

• از دست دادن درخشندگی پس از استفاده و نگهداری طولانی مدت

• سنگین بودن

• خیساندن طولانی مدت ظروف چوبی باعث آسیب می شود.

• کثیفی ظروف چوبی به سختی تمیز می شود.

تخته های چوبی سرو

تخته برش چوبی یکی از ظروف چوبی های مناسب برای آشپزخانه است و برای انواع مواد غذایی مانند غذا، تنقلات، پیتزا، کیک، کلوچه استفاده می شود.

ظروف چوبی در بسیاری از عکس ها برای صنایع غذایی استفاده می شود تا عکس زیباتر و زیباتر شود. پانل های چوبی سرو در هر محیطی قابل استفاده است. فرقی نمی کند فضای شما مدرن باشد، کلاسیک یا سنتی. این پنل برای تمامی سبک های دکوری مناسب است.

کاسه چوبی

کاسه ها و بشقاب های چوبی در مقایسه با ظروف دیگر مانند آشپزخانه، سرامیک و سفالی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. اگر از ارتفاع بیفتند آسیب خاصی نمی بینند. خرید کاسه چوبی زیبا تغییری در طعم و کیفیت غذا ایجاد نمی کند و غذا را برای مدت طولانی سالم نگه می دارد.

اردو خوری چوبی

اردو خوری چوبی جذاب ترین ظروف چوبی مناسب برای آشپزخانه است و می توانید از آن برای تزیین میز ناهارخوری خود استفاده کنید. کاربردهای دیگری هم دارند، مانند تنقلات، فینگر فودها و آجیل.

سینی چوبی

از آنجا که آنها با مواد زیست تخریب پذیر ظروف چوبی از جمله مواد غذایی چوبی ساخته شده اند، می توانند به محافظت از محیط زیست کمک کنند. این سینی چوبی زیبا با ایجاد حس زندگی و طبیعت باعث ایجاد نشاط و نشاط در بین افراد می شود.

نکات مهم برای ظروف چوبی ارزان 

برای ما ایرانی ها چوب عنصری بسیار پرطرفدار در دکوراسیون منزل است، گرما و صمیمیت خاصی به فضای خانه می بخشد. اما این زیبایی نیاز به محافظت و مراقبت دارد. به همین دلیل، ما مهم ترین نکاتی را در مورد نحوه مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه مناسب خود ارائه کرده ایم.

 یک ظروف چوبی باید از اجسام تیز و تیز دور بماند، زیرا چوب خیلی سریع خراشیده می شود و تعمیر آن را دشوار و حتی غیرممکن می کند. هرگز ظروف چوبی را در آشپزخانه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا پوسیده و تغییر رنگ می دهند.

چوب به دما و رطوبت حساس است، از استرس بیش از حد دمایی و گرم شدن بیش از حد ظروف چوبی خودداری کنید. توجه داشته باشید که هرگز نباید ظروف چوبی را در مایکروویو قرار دهید.

یادتان باشد کاسه چوبی را به مدت طولانی در آب خیس نکنید، بعد از شستن با حوله خشک کنید و سپس در هوای آزاد بگذارید تا رطوبت آن گرفته شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *