‌امروزه افراد تمایل زیادی به استفاده از ظروف چوبی دارند زیرا این نوع ظروف علاوه بر زیبایی، حس طبیعت و زندگی را به محیط می بخشد. نجاران صنعت چوب محصولات متنوعی را در اندازه ها و مدل های مختلف تولید و تولید می کنند تا افراد بتوانند بر اساس نیاز و سلیقه خود آنها را انتخاب کنند. در این صورت باید با نحوه نگهداری از این محصولات آشنا باشند تا بتوانند برای مدت طولانی از آنها استفاده کنند. ظروف چوبی از محصولات کاربردی و خاص این صنعت هستند که کاربرد فراوانی دارند. در ادامه با سمیر وود همراه باشید تا به معرفی روش های مراقبتی از ظروف چوبی و آشنایی با خواص آن میپردازیم.

از انواع این ظروف در دکوراسیون داخلی و خارجی منزل استفاده می شود که باید در برابر نور، رطوبت و گرما مقاومت و دوام کافی داشته باشند. با در نظر داشتن این موارد می توانید محصولی بادوام و کاربردی برای خود تهیه کنید.

تمیز کردن ظروف چوبی

سطح ظروف چوبی را با سمباده یا سیم ظرفشویی کاملا صاف کنید تا سطح آن بدون لکه و خط و خش باشد. سپس پارچه ای را مرطوب کرده و روی سطح چوب می کشیم تا خاک اره و خرده چوب بریزد سپس سطح ظرف را با روغن خوراکی چرب می کنیم و اجازه می دهیم روغن جذب بافت خشک چوب شود.

خرید ظروف چوبی
خرید ظروف چوبی

بازسازی ظروف چوبی

زمانی که احساس کردید سطح ظروف چوبی شما کمی خشک شد‌‌ه است، برای اینکه ظروف چوبی را از آسیب در امان نگه دارید و آنها را تجدید کنید، پارچه ای را به روغن خوراکی آغشته می کنیم و روی سطح ظرف می کشیم تا خوب چرب شود. 

روغن مناسب ظروف چوبی

روغنی که برای چرب کردن ظروف چوبی استفاد‌‌ه می شود بهتر است روغن نارگیل، روغن های خوراکی مایع و روغن زیتون باشد، اما هر روغنی که برای این کار استفاده می کنید باید بی بو باشد زیرا اگر این روغن ها بدبو باشند روی ظرف بو می دهند و منتقل می شود و پس از ریختن غذا در ظرف، بوی بدی در ظروف باقی می ماند.
همانطور که می دانید به دلیل وجود بافت زنده و ظروف چوبی، روغن غذا به سرعت در ظروف چوبی جذب می شود و مواد غذایی در داخل چوب فاسد می شوند، بنابراین بهتر است غذاهای چرب مانند خورش ها و سوپ ها را در ظروف چوبی که فاقد آن هستند، نگهداری کنید. این ظروف را داخل کابینت نگذارید و گاهی از کابینت بیرون بیاورید تا هوا گرفته و کپک بزنند.

خرید تخته سرو چوبی
خرید تخته سرو چوبی

نحوه ضدعفونی کردن ظروف چوبی

برای ضدعفونی ظروف چوبی شما ابتدا آنها را از محل آلوده خارج کرد‌‌ه و گرد و غبار، لکه یا آلودگی را با سیم ظرفشویی تمیز می کنیم. سپس در ظرف دیگری مقداری سفید کنند‌ه و آب بریزید و ظرف آلوده را به مدت یک ساعت در آن قرار دهید. پس از گذشت این مدت ظرف را بیرون آورد‌ه و به مدت 15 دقیقه در آب در محلول ملایم آب و مایع ظرفشویی قرار دهید سپس ظرف را بشویید.

ضدعفونی ظروف با سرکه

یکی دیگر از راه های ضدعفونی ظروف چوبی آشپزخانه این است که آنها را با یک اسفنج و مخلوط سه قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک فنجان آب گرم تمیز کنید. اجازه دهید سرکه به مدت 5 دقیقه روی کاسه چوبی بماند. سپس با روش استاندارد آن را بشویید و خشک کنید.
خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی سرکه سفید به از بین بردن باکتری های موجود در آن کمک می کند. ضدعفونی ظروف چوبی معمولاً پس از هر پنج بار استفاده توصیه می شود.

خرید دکوری چوبی
خرید دکوری چوبی

نکاتی مهم برای شستن ظروف چوبی

این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید و در سینک نگذارید. حرارت بسیار زیاد داخل ماشین ظرفشویی و قرار گرفتن طولانی مدت در آب باعث متورم شد‌‌‌ن چوب و ایجاد ترک در سطح آن می شود.
برای شستن ظروف چوبی ابتدا لکه ها و تکه های غذای باقی ماند‌ه روی آن ها را پاک کرد‌ه و سپس با آب گرم، مایع ظرفشویی ملایم و اسفنج یا برس نرم بشویید.
تا حد امکان از مایع ظرفشویی و ابزارهای خشن خودداری کنید. در پایان ظرف را آبکشی کرده و با یک پارچه نرم خشک کنید.
برای حفظ کیفیت ظرف چوبی بهتر است آن را در محیطی باز قرار دهید تا هوا رطوبت باقی مانده را از آن خارج کند.
پس از خشک شدن ظروف چوبی با حوله، آنها را روی پایه خشک کن قرار دهید. اجازه دهید روی پایه بماند تا کاملا خشک شود.
از قرار داد‌ن ظروف چوبی خشک نشد‌‌ه در کابینت ها خودداری کنید زیرا از خشک شدن کامل آن ها جلوگیری کرده و باعث ایجاد کپک روی آن ها می شود.

مزایای استفاده از ظروف چوبی

همانطور که گفتیم استفاده و خرید ظروف چوبی از قدیم رایج بوده است. خواص استفاده از ظروف چوبی به حدی است که امروزه نیز مردم این ظروف را به ظروف دیگر ترجیح می دهند. در ادامه این مقاله به معرفی روش های مراقبتی از ظروف چوبی و آشنایی با خواص آن و برخی از مزایای استفاده از ظروف چوبی می پردازیم.

نرمی ظروف چوبی و جلوگیری از خط و خش روی ظروف دیگر

بافت ظروف چوبی نرم و لطیف است و همین امر باعث می شود که به ظروف دیگر آسیب نرسانند. به همین دلیل است که این ظروف به سایر لوازم آشپزخانه آسیب نمی رسانند و به خصوص باعث ایجاد خط و خش روی تفلون نمی شوند.

ظروف چوبی عایق حرارت هستند

یکی دیگر از مزایای استفاده از ظروف چوبی این است که عایق حرارتی هستند و حرارت را به دست شما منتقل نمی کنند. پس یکی از خواص استفاده از ظروف چوبی این است که برای پخت ایمن بسیار مناسب هستند.

خواص میکروب کشی و ضد باکتریایی ظروف چوبی

یکی از مزایای استفاده از ظروف چوبی این است که برخلاف ظروف پلاستیکی و فلزی، میکروب ها و باکتری ها تمایلی به رشد روی این ظروف ندارند. از آنجایی که این ظروف محصول طبیعت هستند و در ساخت آنها از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشد‌ه است،خاصیت میکروب کشی و باکتری کشی دارند.

عدم انتقال مواد شیمیایی به غذا

بی اثر بودن و عدم واکنش پذیری این ظروف را می توان از دیگر مزایای استفاده از ظروف چوبی دانست. برخلاف ظروف پلاستیکی و فلزی، ظروف چوبی به اسیدهای موجود در غذا واکنش نشان نمی دهند. این کار از انتقال مواد سمی به غذا جلوگیری می کند و در نتیجه باعث می شود غذا دیرتر خراب شود.

دوام و ماندگاری بالای ظروف چوبی

ظروف چوبی به شرط رعایت نکات اولیه نگهداری از عمر و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. شکستن این ظروف بسیار سخت است و همین امر هم زدن غذا در آنها را بسیار آسان می کند. پیشنهاد ما به شما خرید سینی چوبی است که این دو محصول دوام و ماندگاری بالایی دارند.

حفاظت از محیط زیست

یکی از مزایای استفاده از ظروف چوبی تجدید پذیر بودن آنهاست که کمترین آسیب را به طبیعت وارد می کند.

ست پذیرایی چوبی
ست پذیرایی سینی و بشقاب چوبی

نگهداری از ظروف چوبی بسیار آسان است

این ظروف به راحتی قابل شست و شو هستند و نگهداری ظرف چوبی برای حمل غذای داغ کار سختی نخواهد بود.

معایب ظروف چوبی

اکنون، قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا ظروف چوبی برای شما مناسب است یا خیر، باید چند نکته منفی را در نظر بگیرید.

غیر قابل استفاده در مایکروویو

متاسفانه نمی توان از چوب در مایکروویو استفاده کرد. اگرچه چوب مانند فلز در مایکروویو جرقه نمی زند، اما حاوی مقدار کمی آب است که باعث گرم شدن مواد می شود. در نهایت با خشک شدن ترک می خورد. با این حال، برای این مشکل راه حلی وجود دارد، مانند استفاده از ظرف دیگری برای گرم کردن غذا.

قابل استفاده نبودن در ماشین ظرفشویی

بشقاب ها و کاسه های چوبی برای شستن در ماشین ظرفشویی مناسب نیستند.
آنها را در یک کاسه آب گرم و صابون بریزید و از برس استفاده کنید. سپس آنها را روی آبکش بگذارید تا خشک شوند.

ست دوعددی تخته سرو رنگین کمان
قیمت تخته رنگین کان

جذب لکه 

چوب لکه‌ها را جذب می‌کند، مخصوصاً زمانی که با مواد غذایی بسیار رنگی مانند چغندر، سس پاسا یا نوشیدنی‌هایی مانند چای در تماس باشد.
با این حال، غذاهای اسیدی مانند سس های حاوی گوجه فرنگی یا غذاهای چرب به چوب آسیب نمی رسانند.
با گذشت زمان، لکه ها محو می شوند و بخشی از پتینه چوب می شوند. این بخشی از روند پیری زیبای چوب است.
برای حل مشکل بو، ممکن است لازم باشد از یک فنجان جداگانه برای چای، قهوه استفاده کنید یا در کاسه های جداگانه برای صبحانه و شام بخورید.

نیاز به نگهداری

چوب نیاز به نگهداری دارد. بعد از خرید سینی چوبی و در کل ظروف چوبی نگهداری آن ها به کمی دقت نیاز دارد زیرا ممکن است پس از مدتی استفاده جذابیت خود را از دست بدهند.
خوشبختانه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بشقاب‌ها و کاسه‌های خود را با مقداری روغن غذایی هر 5 تا 6 ماه یا در صورت نیاز جلا دهید. با خرید سینی چوبی و همچنین خرید تخته سرو چوبی دیگر نیازی به تعویض ظروف چوبی خود ندارید چون این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

گران بودن کالا

ظروف چوبی با کیفیت خوب ارزان نیستند. با این حال، زمانی که مدت زمان ماندگاری آن را در نظر بگیرید، ارزش زیادی دارد. بنابراین اگر خرید ظروف چوبی را انتخاب می کنید، آن را سرمایه ای در نظر بگیرید که در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود. به عنوان مثال خرید تخته سرو چوبی با قیمت ارزان به معنی کم کیفیت بودن آن است.

ما در این مقاله از سمیر وود به معرفی روش های مراقبتی از ظروف چوبی و آشنایی با خواص آن پرداختیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *