از انواع ظروف چوبی برای نمایش و سرو غذا و همچنین برای تزیین میز پذیرایی از جمله کاسه چوبی، میز پذیرایی، کاسه، بشقاب، سینی چوبی و … استفاده می شود. در ادامه شما را با ظروف چوبی پذیرایی با کیفیت و خاص اشنا خواهیم کرد.

مزایای استفاده ظروف چوبی

 مزایای استفاده از ظروف چوبی بی شمار است. تراکم بافت چوب در تولید ظروف چوبی اهمیت ویژه ای دارد.

 چوب درختان در مناطق پر بارندگی مانند آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی گزینه های مناسبی برای تولید ظروف چوبی نیستند. همچنین برای تولید ظروف چوبی خاص چوب درختانی که در تمام طول سال در معرض آفتاب هستند نیز توصیه نمی شود.

مزایای استفاده ظروف چوبی

بهترین چوب در هنگام انتخاب ظروف چوبی

بهترین چوب برای ظروف چوبی چوب درختان مناطق سردسیر است که بافتی قوی، سخت و متراکم دارند. اما جدای از اینها برای تولید ظروف چوبی می توانید از چوب برخی از درختان مناطق دیگر نیز استفاده کنید و در زیر با دانستن ظروف چوبی و فواید استفاده از آنها نمونه هایی از بهترین چوب های ظروف چوبی را به شما معرفی می کنیم.

سرو غذا در ظروف چوبی

در مورد سرو غذا در ظروف چوبی باید توجه داشت که با وجود زیبایی این ظروف، برای سرو هر غذایی مناسب نیستند. غذاهای داغ به دلیل دمای بالا باعث ایجاد استرس و تغییرات دمایی در ساختار چوب می شوند. این مشکل بزرگ به مرور زمان به سلامت و ساختار شما آسیب می رساند.لازم به ذکر است که تخته سرو گوزنی بیشتر برای سرو غذاهای سرد، میوه ها، خشکبار، آجیل، تنقلات، سالاد و سایر موارد مشابه مفید است.

امروزه ظروف چوبی در اشکال مختلف مانند: خرید تخته سرو چوبی برگ، بشقاب، سینی، کارد و چنگال در اشکال مختلف مورد توجه است. نباید فراموش کرد که سرو غذا در ظروف چوبی فقط باید برای غذاهای سرد انجام شود.  همچنین به تولیدکنندگان یا فروشندگان ظروف چوبی توصیه می کنیم که به مشتریان خود توصیه کنند که غذا و مایعات داغ نباید در داخل ظروف چوبی سرو شود.

راهنمای خرید ظروف چوبی

نکته دیگر

در هنگام خرید سینی چوبی برای گرم کردن غذا استفاده نکنید. ظروف چوبی نباید برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده شود. بنابراین باید اضافه کرد: اگر برای پخت غذا از قاشق چوبی آغشته به رنگ شیمیایی استفاده شود، متأسفانه در اثر حرارت، رنگ به غذا خیس می شود. همچنین در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید نیم گرم غذا را در ظروف چوبی بریزید، توجه داشته باشید که نباید بیش از 20 دقیقه در ظرف چوبی بماند.

تا جایی که با میز و رومیزی ایرانی آشنا هستیم، می دانیم که اکثر ظروف های مورد استفاده در میز و رومیزی ایرانی از فلز، مس، شیشه، ملامینه و پلاستیک ساخته شده اند. این ظروف ها همچنین هنگام سرو غذای داغ داغ می شوند و به گرما واکنش نشان می دهند. از طرفی سرعت رشد باکتری ها بر روی مواد مورد استفاده در ساخت این گونه ظروف ها بالاست. با این حال،  خرید سینی چوبی برای سرو غذا در ظروف چوبی و خرید اردو خوری چوبی برای سرو غذا  دارای خواص ضد باکتریایی و همچنین زیبایی هستند.

بهترین چوب برای ظروف چوبی

کاج: کاج نوعی چوب نرم است که برای خرید اردو خوری چوبی انتخاب خوبی است. این چوب علاوه بر مقاوم بودن در برابر چربی، جایگزینی طبیعی و زیست تخریب پذیر برای پلاستیک ظروف است. تطبیق پذیری، سهولت ساخت و ایجاد طرح های متنوع از چوب کاج آن را برای حمل و نقل مناسب می کند.

بامبو: این چوب بومی آسیا است و یکی از معروف ترین چوب ها برای ساخت ظروف است. بافتی صاف و رنگی خنثی دارد که طیف وسیعی از دکورها را تکمیل می کند. چوب بامبو با محیط زیست سازگار بوده و برای طرح های مختلف ظروف انتخابی مناسب است. بیشتر محصولات چوبی اعم از بشقاب، کارد و چنگال، سینی های چوبی و … از چوب بامبو تهیه می شود.

گردو: این چوب با بافت و رنگ چشمگیر خود از مقاومت بالایی برخوردار است. از چوب گردو اغلب برای ساخت مبلمانی استفاده می شود که اشکال غیرعادی دارند. همچنین ظروف چوبی هایی که نیاز به بازسازی یا تعویض دارند تقریبا همیشه از گردو ساخته می شوند.افرا: چوب افرا یک چوب سنگین و بادوام است که می تواند ساییدگی و پارگی زیادی را متحمل شود. رنگ روشن این چوب بر اشکال جذاب و طبیعی که در دانه های چوب دیده می شود تاکید دارد. برای زیباتر شدن این چوب می توان آن را رنگ آمیزی یا رنگ آمیزی کرد.

چوب افرا به دلیل سنگین بودن فقط برای ساخت ظروف استفاده می شود و برای ظروفی که نیاز به جابجایی و حمل دارند مناسب نخواهد بود.

بهترین چوب برای ظروف چوبی

چه چوب هایی برای ساخت ظروف چوبی مناسب نیستند

برای سرو غذا در ظروف چوبی باید توجه داشت که چوب برخی از درختان برای این منظور مناسب نیست. در نظر داشته باشید که چوب مورد استفاده در ساخت این مدل ظروف باید ساختار و ویژگی های خاصی داشته باشد از جمله:

• بادوام باشد و در طول زمان تغییر رنگ ندهد

• همچنین تکه تکه نمی شود و حجم خود را از دست نمی دهد.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای ساخت این مدل ظروف از چوب های زیر چوب راش، بلوط، توس و بلوط قرمز استفاده نکنید.

چگونه ظروف چوبی را به خوبی حفظ کنیم

به همان اندازه که انتخاب چوب برای این مدل ظروف مهم است. روش نگهداری نیز نکته مهمی است. بنابراین توصیه می کنیم این مدل از بشقاب های چوبی را نگه دارید:

• آنها را برای مدت طولانی در آب قرار ندهید.

• بلافاصله پس از شستن ظروف چوبی آنها را خودتان خشک کنید و منتظر خشک شدن آنها نباشید.

• بعد از شستن تخته سرو گوزنی آنها را روغن کاری کنید.

توصیه می کنیم اگر قرار است از این نوع بشقاب برای سرو سالاد استفاده کنید، فراموش نکنید که کمی آبلیمو به بشقاب اضافه کنید تا بوی خوبی بگیرد.

مزایا و معایب ظروف چوبی چیست

• عایق حرارتی نیستند. هنگام سرو غذای داغ در داخل ظروف چوبی می توانید به راحتی آن را در دست بگیرید.

• از آنجایی که چوب شکننده نیست و در اثر شوک حرارتی ترک نمی خورد، استفاده از آن را برای سرو غذا آسان می کند.

• سالم ترین نوع ظروف محسوب می شوند.

• به شما این اطمینان را می دهد که در ساخت آن از هیچ ماده شیمیایی یا اسیدی استفاده نشده است.

• هنگام سرو غذا با هیچ ترکیب ساختاری واکنش نشان نمی دهد.

• یکی از مزایای ظروف چوبی دوام آن است.

معایب استفاده از ظروف چوبی چیست

این مدل ظروف علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. مثلا:

•  به مرور زمان محل و زخم چاقو به محل رشد باکتری ها و میکروب ها تبدیل می شود.

• نگهداری از آن آسان نیست.

• آنها را نمی توان در ماشین ظرفشویی قرار داد.

• نمی توان آنها را برای مدت طولانی در آب قرار داد.

در مقایسه با سایر ظروف، قیمت بالایی دارند.

معایب استفاده از ظروف چوبی

چرا چوب آنتی باکتریال است

یکی دیگر از مزایای استفاده از ظروف چوبی خواص ضد باکتریایی آن است. هنگامی که درختان زنده هستند، به طور طبیعی با باکتری ها، قارچ ها و دیگر انواع آلودگی ها سر و کار دارند. البته تکه چوبی که به صورت تخته گوشت، کاسه، بشقاب و سایر ظروف چوبی ساخته می شود، ارگانیسم درخت زنده را نخواهد داشت، اما خواص و ساختار چوب را دارد.

این بدان معنی است که چوب دارای سلول هایی است که اجازه رشد باکتری یا قارچ را نمی دهد.

طبیعی و سازگار با محیط زیست

چوب ماده ای طبیعی و قابل تجزیه است و به راحتی در طبیعت تجزیه می شود و از این نظر دوستدار طبیعت می باشد در حالی که محصولات پلاستیکی تجزیه نمی شوند (100 سال گذشته) و به محیط زیست ما آسیب وارد می کنند.حس خوب و دلنشین طبیعت.

تحقیقات نشان می دهد که انسان ها رابطه بهتری با دنیای طبیعی خود دارند و به طراحی بیوفیلیک پاسخ مثبت می دهند.

این ارتباط باعث می شود فرد آرامش و تمرکز بیشتری را تجربه کند و احساس خوبی داشته باشد.

آنها ظروف چوبی بادوام و طولانی مدت هستند. آنها ظروف چوبی بادوام هستند و در صورت افتادن یا ضربه خوردن به راحتی نمی شکنند.

درست است که به مقداری نیاز دارد، اما اگر نکات مراقبت و نگهداری را رعایت کنید، می توانید سال ها از آن استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

بهداشت ظروف چوبی

شاید فکر کنید که پلاستیک ظروف بهداشتی تر است، اما باید بگویم که این نادرست است و چون ظروف چوبی به طور طبیعی آنتی باکتریال است و ظروف چوبی حاوی باکتری کمتری نسبت به پلاستیک است و در نتیجه بهداشتی تر است.

ظروف چوبی سالم تر از پلاستیک ظروف هستند

چرا چوب آنتی باکتریال

پلاستیک های ظروف برای سلامتی ما بسیار مضر هستند، به خصوص زمانی که غذای داغ یا داغ در آن سرو می شود.

ذرات میکروپلاستیک و صدها ماده سمی در پلاستیک ظروف باعث ایجاد بیماری های قلبی، عروقی، سرطان و خودایمنی می شود.از طرفی ظروف چوبی هیچ ضرری ندارد اما یک ماده آرامبخش است و برای سلامت روان موثر است.

اگر سر و صدای چینی و خاک رس ظروف هنگام غذا خوردن شما را آزار می دهد، می توانید ظروف چوبی را جایگزین کنید زیرا ظروف چوبی به دلیل بافتی که دارد کم صداتر و بی صداتر است.

روش شناسایی اصلی ظروف بامبو

 بامبوهای ظروف از گیاهان طبیعی تولید می شوند که تا حدودی شبیه به ظروف چوبی هستند. بامبو آنقدر قوی است که آن را با فولاد مقایسه کرده اند، بامبو ظروف با یک ضربه کوچک آسیب نمی بیند، اگر بامبو ظروف دارید که در اثر ضربه می شکند، قطعا آن ظرف از بامبو اصل نیست.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *