روستیک، بوهو یا هر دو؟ یکی از سوال­های رایج درباره این دو سبک آن است که آیا این دو، سبک­های جداگانه­اند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، تفاوت سبک روستیک و بوهو چیست؟

اگر اهل مدهای دکوراسیون باشید، بی­تردید با دو سبک پرطرفدار روستیک و بوهو آشنا شده­اید. بر خلاف تصور عموم، روستیک و بوهو دو سبک جدا از یکدیگر هستند و تنها شباهت­ هایی از آن باعث شده است تا عده­ای به اشتباه این دو سبک مجزا را یکی بدانند. تفاوت سبک روستیک و بوهو در جزییات آن است که اگر با دقت بیشتری به آن پرداخته شود، به وضوح قابل تشخیص است.

اگر قصد دارید چیدمانی به سبک روستیک یا بوهو انجام دهید، نخست باید با جزییات هر یک آشنا شوید. برای اطلاع از تفاوت سبک روستیک و بوهو با ما همراه باشید.

سبک روستیک چیست؟

سبک روستیک Rustic قدیمی و الهام گرفته از طبیعت است و امروزه سبکی پرطرفدار از چیدمان به شمار می­رود.

در عصر حاضر، تکنولوژی، میان طبیعت و انسان­ها فاصله عمیقی انداخته است. سبک روستیک می­تواند پیوندی میان طبیعت و انسان­ها باشد؛ زیرا با انتخاب این سبک، طبیعت به خانه­ها باز می­گردد. استفاده از سبک روستیک در سال­هایی دور، بسیار پرکاربرد بوده است و افراد بدون اطلاع از این سبک، با استفاده از لوازم طبیعی خانه­های خود را چیدمان

می­کردند.

اگر نگاهی به خانه­های دکور شده با سبک روستیک بیندازید، همان سبک روستایی برایتان تداعی خواهد شد، خانه­هایی با سبک روستایی و امکانات مدرن!

سبک این خانه ­ها که با سنگ، چوب بدون پرداخت و حتی فلزهای زنگ زده طبیعی چیده شده بودند، تلفیق هنری است که در عین خشن بودن، آرامش را تزریق خواهد کرد.

تاریخچه سبک روستیک

قدمت سبک روستیک به قرن هجدهم میلادی باز می­گردد. در آن زمان، بسیاری از مردم به سبک طبیعی علاقه نشام دادند و خانه خود را با وسایل طبیعی از جنس سنگ، چوب و فلز چیدمان کردند. این سبک، با ارائه لوازم تزیینی دست ساخته و طبیعی به نوعی ساده­زیستی و استفاده از لوازم ارزان را نیز رواج داد.

سبک روستیک از غرب سرچشمه می­گیرد و به سرعت در سراسر دنیا به سبکی پرطرفدار تبدیل می­شود. هنگامی که مهاجران آمریکا محل سکونت خود را دورتر از شهر انتخاب کردند، تصمیم گرفتند به جای اسباب و لوازم سنگین و گران قیمت از لوازم طبیعی و ارزان قیمت استفاده کنند. این تصمیم چنان موفقیت­آمیز بود که رفته رفته، سبک روستیک به سبکی خاص­پسند تبدیل شد.

انواع سبک روستیک

انواع سبک روستیک

سبک به دو دسته روستیک سنتی و روستیک مدرن تقسیم می­شود:

سبک روستیک سنتی

در سبک روستیک سنتی، باید دقت بسیاری در انتخاب رنگ و المان­های دکوراسیون شود تا یک فضای صمیمی روستایی و سنتی را تداعی کند. در سبک­های سنتی به طور معمول رنگ­های کم­رنگ لوازم با چوب­های تیره و لوازم متقارن ترکیب می­شوند در حالی­که در سبک روستیک چنین چیزی صدق نمی­کند.

سبک روستیک مدرن

سبک روستیک مدرن، یکی از پرطرفدارترین سبک­های چیدمان است که شما را غافلگیر می­کند. تلفیق المان­های روستیک با امکانات مدرن، یک ترکیب جذاب را ایجاد می­کند. استفاده از لوازم تزیینی سنگی و چوبی در فضای مدرن می­تواند تداعی­بخش سبک روستیک مدرن باشد.

سبک بوهو چیست؟

بوهو مخفف واژه Bohemian است که سبک آن با نام سبک بوهو یا بوهو دیزاین شناخته می­شود. این سبک در واقع از یک قانون بی­قانونی تبعیت می­کند که می­تواند پارادوکس عجیبی بسازد.

سبک بوهو به­گونه­ای است که می­توانید هر چه را که دم دستتان است به عنوان دکور محیط داخلی استفاده کنید بدون آن­که نگران عدم تطابق آن باشید. اما باید از مبلمان چوبی استفاده کنید. در حقیقت، مبلمان چوبی، امضای اصلی این سبک به شمار می­رود.

بسیاری از افرادی که سبک بوهو را برای چیدمان داخلی خود انتخاب می­کنند، از بودن در محیط­های شلوغ، کلافه نمی­شوند. اگر شلوغی باعث عدم تمرکزشما نمی­شود، می­توانید سبک بوهو مدرن را انتخاب کنید. با نگاهی به سبک بوهو، درمی­یابید که این سبک چه اندازه هنرمندانه و سرشار از خلاقیت است.

تاریخچه سبک بوهو

نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی این سبک توسط هنرمندان به وجود آمد و به دلیل سبک خاص و پیروی نکردن از قانونی تعیین شده به سرعت محبوب شد. پس از آن افراد منطقه بوهم که زندگی کولی­وار داشتند، با وسایلی که از سفرهای مختلف به دست آورده بودند، خانه خود را دیزاین کردند، به همین سبب این سبک به بوهو دیزاین یا چیدمان کولی­وار شهرت یافت.

تفاوت سبک بوهو و روستیک چیست؟

تفاوت سبک روستیک و بوهو شامل موارد زیر است:

تفاوت سبک روستیک وبوهو در انتخاب اکسسوری

اکسسوری­ها از عوامل تفاوت سبک روستیک و بوهو به شمار می­روند. لوازم تزیینی در سبک روستیک، ساده و طبیعی­اند در حالی که در بوهو، شلوغی دیوارها و تجملات این لوازم مدنظر است. اگر به نمونه­های دیزاین بوهو نگاهی بیندازید، خواهید دید که دیوارها با صنایع دستی و دیوارکوب­های پر نقش و نگار پوشانده شده­ است.

تفاوت سبک روستیک و بوهو در رنگ و جزییات

در سبک روستیک که بر پایه­ چیدمان روستایی است، تمامی رنگ­های مورد استفاده از رنگ­های طبیعی و گرم سرچشمه می­گیرد. در صورتی که در بوهو، شاهد به کار رفتن رنگ­های تند و تیزی چون قرمز، زعفرانی، سرخابی و البته صنایع دست­ساز هستیم.

تفاوت سبک روستیک و بوهو در الگو و طرح

در سبک روستیک، غالب طرح­ها و الگوها از زیبایی و سادگی طبیعی پیروی می­کنند در حالی که در بوهو، طرح­­های پر زرق و برق مانند طرح گل، پرنده و گیاهان استوایی به چشم می­خورد.

تفاوت سبک روستیک و بوهو در مبلمان

در سبک روستیک، مبلمان و اکسسوری­ها ساده­اند و به طور معمول از متریال طبیعی تهیه می­شوند. در حالی­­که در بوهو از مبلمانی با طرح­ها و نقش­های شاد و آن­چنانی استفاده می­شود.

تفاوت سبک روستیکو بوهو در ماهیت سبک

سبک روستیک، ماهیتی روستایی و ساده دارد و الهام گرفته از طبیعت است. در حالی که بوهو، یادآور یک زندگی آزاد است که از قوانین خاصی پیروی نمی­کند.

تفاوت سبک روستیک و بوهو در احساس

سبک روستیک، احسای آرامش­بخشی را برای شما به همراه دارد؛ زیرا از طبیعت الهام گرفته است. اما سبک بوهو بیشتر شوق و اشتیاق جوانی را با قانون بی قانونی خود به مخاطب خود القا می­کند.

تفاوت سبک روستیک و بوهو در نوع مصالح

سنگ، چوب و پوست حیوانات از اصلی­ترین متریال­ها و مصالح به کار رفته در سبک روستیک هستند. اما این متریال در سبک بوهو، شامل الگوهای قوم و قبیله­ای، پارچه­های رنگارنگ و شاد به همراه نقش و نگارهای متفاوت است.

تفاوت سبک روستیک وبوهو در نورپردازی

برای نورپردازی در سبک روستیک از چراغ­های ملایم، چراغ­های دکوری سنتی و به طورطبیعی نورپردازی طبیعی و آرامش­بخش استفاده می­شود. در مقابل، نورپردازی در بوهو با آویز کردن چراغ­های رنگارنگ معلق و رشته­ای جان تازه­ای به فضای دکور شده می­بخشد.

تفاوت سبک روستیک و بوهو در اتمسفر فضا

سبک روستیک، محیطی آرام را به همراه فضایی گرم و صمیمی ایجاد می­کند، در حالی­که سبک بوهو به­گونه­ای است که با ایجاد فضایی شاد و پرنشاط، احساس جوانی را القا می­کند.

تاثیر دکوراسیون بر فضا چیست؟

ایجاد حس صمیمیت

در سبک روستیک استفاده از المان­هایی از جنس چوب، سنگ و مواد طبیعی احساس صمیمیت را چندین برابر می­کند.

در سبک بوهو نیز اکسسوری­های پر زرق و برق هیجان­انگیز به اندازه­ای چشم­نواز و زیبا هستند که چشمان شما را خیره خواهند کرد. اگر وارد فضایی با سبک بوهو شوید، در عرض چند ثانیه احساس راحتی و صمیمت در وجودتان شکل می­گیرد.

سبک­های مختلف دکوراسیون هر یک با توجه به شرایط خلق و خوی افراد می­توانند تاثیر بسیاری داشته باشند. برخی از سبک­ها با ایجاد فضایی خاص باعث به وجود آمدن محیطی امن و آرامش­بخش می­شوند.

سبک روستیک و بوهو و نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

صرفه­جویی در هزینه‌­ها

سبک­هایی همانند سبک روستیک و بوهو به دلیل استفاده از اکسسوری­های ارزان قیمت، سبب کاهش هزینه­های اضافی می­شوند. دکوراسیون مدرن خانه در مقایسه با این دو سبک، صرفه اقتصادی ندارد.

پیش از آن­که درباره دکوراسیون فضای خود تصمیم قطعی بگیرید، درباره سبک روستیک و بوهو تحقیق کنید. این سبک­ها به­گونه­ای چشم­گیر و زیبا هستند که به سرعت شما را عاشق خود می­کنند.

هویت بخشی

جالب است بدانید که دکوراسیون می­تواند برای یک محیط، هویت­ساز باشد. به عنوان مثال طراح دکوراسیون برای تبدیل یک محیط عادی به محیط اداری از رنگ­های قهوه­ای تیره استفاده می­کند و المان­های فلزی و سنگی را برای تزیین داخلی به کار می­گیرد. به همین صورت، حس یک دفتر کار یا مکانی تجاری را به مخاطب خود القا می­کند.

تفاوت دیزاین روستیک و بوهو در رنگ

سبز، قهوه­ای و خاکستری از اصلی­ترین و مهم­ترین رنگ­ها در سبک روستیک هستند. در این سبک، شما رنگ تندی را مشاهده نمی­کنید و تمامی اصول این دیزاین بر پایه عناصر طبیعی روستایی است. اغلب رنگ­های مورد استفاده در این سبک، خنثی و خاکی­اند و فضای طبیعی و طبیعت را یادآوری می­کنند.

حال اگر به سبک بوهو نگاهی بیندازید، خواهید دید که در تمامی بخش­های این دیزاین، رنگ­های زنده و گرم به چشم می­خورد. در حقیقت وجود این رنگ­ها در سبک بوهو، نوعی شور و سرزندگی زندگی را به ارمغان می­آورد.

سبک بوهو یا روستیک

سبک بوهو یا روستیک کدام­یک بهتر است؟

نمی­توان به طور قطعی نظر داد که سبک بوهو بهتر است یا روستیک. هر یک از این سبک­ها با توجه به روحیه افراد انتخاب می­شوند و ویژگی­های خاص خود را دارند. در حقیقت تفاوت سبک روستیک و بوهوباعث شده است تا هریک جذابیت مخصوص داشته باشد.

اگر به طبیعت علاقه­مندید، بی­تردید سبک روستیک بسیار مناسب شما است. سبک روستیک با ایجاد احساس آرامش و صمیمت، زندگی ساده و به دور از تجملات را یادآوری می­کند. در مقابل اگر به رنگ­های پر شر و شور علاقه دارید و طرح­ها و نقوش عجیب و غریب شما را به وجد می­آورد می­توانید به سراغ سبک بوهو بروید. سبک بوهو به­گونه­ای است که اغلب مورد پسند جوانان قرار می­گیرد.

چنان­چه به هر دو طرح علاقه دارید، می­توانید تلفیق این دو طرح دوست­داشتنی و پرطرفدار می­تواند برایتان راضی­کننده باشد.

ویژگی­های مهم دکوراسیون منزل به سبک بوهو

  • رنگ­های متنوع
  • اکسسوری­ها و تزیینی­های کشورهای مختلف
  • طرح­ها و الگوهای نامتقارن
  • استفاده از گیاهان سبز
  • استفاده از مبلمان راحتی
  • رواج استفاده از طرح­های طبیعی وگاهی کهنه
  • نورپردازی متناسب با طراحی خانه بوهویی

تفاوت سبک بوهو و روستیک از نظر اکسسوری

تفاوت سبک روستیک و بوهو را در انتخاب اکسسوری نیزمی­توان مشاهده کرد:

اکسسوری­های سبک بوهو

  • استفاده از مجسمه­ها و دست­ساخته­های پیچیده
  • استفاده از اکسسوری­های مکرومه بافی
  • استفاده از المان­های مذهب و اعتقادات در تزیین خانه به عنوان نکته­ایمهم در تفاوت سبک روستیک و بوهو
  • تزیین محیط با استفاده از پارچه­های گلدوزی­شده و رنگ­های گرم

اکسسوری­های سبک روستیک

  • استفاده از المان­ها و اکسسوری­ های ساده مانند قاب­ها و آویزهای ساده، ساعت روستیک و دیوارکوب­های قدیمی
  • تزین خانه به وسیله سبدها و فرش­های دست­بافت
  • به­کارگیری اکسسوری­های ساده، طبیعی و ارگانیک از جنس چوب، سنگ و فلز

الگوهای مورد استفاده در دو سبک  بوهو و روستیک

الگوهای سبک بوهو

  • استفاده از پارچه­هایی با رنگ­های گرمو شاد
  • استفاده از گیاهان سبز
  • تززین با چراغ­های ریسه­ای رنگارنگ
  • توجه به طرح­ها و جزییات زیاد

الگوهای سبک روستیک

  • به کارگیری لوازم دست­ساز طبیعی بدون پرداخت
  • استفاده از رنگ­های خنثی وگرم موجود در طبیعت
  • سادگی و عدم پیچیدگی دکوراسیون
  • نورپردازی ملایم

تفاوت در مبلمان­های سبک بوهو و روستیک

مبلمان به کار رفته در سبک بوهو را نمی­توانید به راحتی در هر مغازه­­ای پیدا کنید. بنابراین بهتر است به محل فروش اشیا قدیمی سری بزنید و از میان آن مبلمان مخصوص خود را پیدا کنید. در این سبک، هر یک از اشیا بیانگر سرگذشت و روایتی است که به محیط، روح می­بخشد.

مبلمانی که در سبک روستیک مورد استفاده قرار می­گیرند در عین راحتی و زیبایی خود از مولفه­های طبیعی و بکر پیروی می­کند. طراحی این مبلمان با چوب­های خام و دست نخورده، احساس گذراندن زمانی آرامش­بخش در طبیعت را شما به وجود می­آورد.

تفاوت سبک بوهو و روستیک از نظر رنگ

تفاوت سبک روستیک و بوهو در رنگ­ها نیز زیاد است. رنگ­های به کار رفته در سبک بوهو، شاد و سرزنده هستند و حس خلاقیت و زنده­دلی را به شما القا می­کنند. رنگ­هایی چون قرمز، سرخابی، زعفرانی، بنفش تیره و آبی سلطنتی، جلوه­ای روح­بخش به محیط می­بخشند.

اما در سبک روستیک، شما با مجموعه­ای از رنگ­های آرامش­بخش و خنثی روبه­رو هستید که می­توانید با رفتن به چنین محیطی انرژی از دست رفته خود را باز یابید. رنگ­هایی گرم و خنثی چون قهوه­ای تیره، خاکستری و سبز از مهم­ترین ترکیب­های رنگ­بندی در این سبک هستند.

تفاوت در استفاده از هنر

سبک بوهو، هنر سراسر جهان را در اختیار گرفته است و با تلفیق آن­ها به سبکی خاص و محبوب تبدیل شده است. اگر به المان­های این سبک نگاهی بیندازید می­توانید فرهنگ جهان را در آن مشاهده کنید. در صورتی که در سبک روستیک هیچ ­چیز پیچیدگی ندارد و به سادگی طبیعت پیش می­رود.

تفاوت در فرش

تفاوت سبک روستیک و بوهو در فرش هم خودنمایی می­کند. فرش­های مورد استفاده در سبک بوهو، گلیمی و با رنگ­های شادند در حالی که فرش­های روستیک از پشم طبیعی تهیه شده­اند.

تفاوت در نورپردازی روستیک و بوهو

چراغ­های آویز رنگارنگ و معلق را می­توان امضای سبک بوهو دانست این در حالی است که در سبک روستیک از چراغ­های قدیمی و سنتی دکوراتیو با نور ملایم استفاده می­شود. تفاوت سبک روستیک و وبوهو در نورپردازی بسیار زیاد است.

تفاوت در جایگاه فرهنگ در دو سبک بوهو و روستیک

سبک بوهو از بی­ قانونی پیروی می­کند و مذهب خاصی را شامل نمی­شود. استفاده از المان­های جدید و قدیم در کنار یکدیگر، نشان از آزادی این سبک دارد. در مقابل، روستیک با استفاده از سنگ، چوب خام و مواد طبیعی دیگر، محیطی آرامش­بخش و سنتی را ایجاد می­کند.

تفاوت در انتقال حس در دو سبک بوهو و روستیک

تفاوت سبک روستیک و بوهو در قانون­مداری و بی قانونی است. روستیک، فضای آرام را به همراه قانون همان منطقه به همراه می­آورد در حالی که بوهو، آزادی و پویایی را تداعی می­کند.

تفاوت در متریال به کار رفته در محیط

تفاوت سبک روستیک و بوهو در متریال نیز مشهود است. متریال به کار رفته در روستیک، سنگ، چوب، پشم و مواد طبیعی است در حالی که در سبک بوهو از مکرومه و پارچه­های طرح­دار استفاده می­شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *