ساعت‌ها نشان‌دهنده گذر زمان هستند و از گذشته تاکنون در اغلب فرهنگ‌ها به‌عنوان بخشی مهم از زندگی افراد به‌شمار می‌روند. در زمان‌های قدیم در غرب، زمانی که شخصی از دنیا می‌رفت، ساعت متوقف می‌شد که به معنای زمان مرگ بود. همچنین، خرافات زیادی در مورد ساعت‌های شکسته که دوباره شروع به کار می‌کنند یا زنگ می‌زنند، شایع بود و به‌عنوان هشداری در مورد نزدیک‌شدن به مرگ در نظر گرفته می‌شد. در دهه 1800 میلادی اعتقاد بر این بود که چرخش عقربه‌های ساعت در خلاف جهت، باعث بدشانسی می‌شود. اما این خرافات رفته‌رفته جای خود را به واقعیت‌های علمی دادند. در حال حاضر، انواع مختلفی از ساعت‌های رومیزی، مچی و دیواری تولید می‌شود. ساعت دیواری چوبی (اعم از فلزی یا ساعت چوبی دیواری) نه‌تنها نشان‌دهنده گذشت زمان هستند، بلکه یک ابزار تزئینی جذاب هم محسوب می‌شوند. بااین‌حال، بسیار از افراد نمی‌دانند بهترین مکان برای نصب ساعت دیواری کجاست. در این مقاله قصد داریم به‌طور کاملا اختصاصی به این موضوع بپردازیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین جا برای نصب ساعت دیواری

بهترین جا برای نصب ساعت دیواری، کجاست؟

ساعت‌ دیواری یکی از زیباترین عناصر خانه است که به فضا شخصیت می‌دهد. ولی گذشته از جنس ساعت، تمام ساعت‌های دیواری می‌توانند در خانه به‌عنوان یک نقطه کانونی جالب عمل کنند، به شرط اینکه بدانید بهترین مکان برای نصب ساعت دیواری کدام نقطه است. اکثر افراد اصلاً به محل قرارگیری ساعت دیواری توجه نمی‌کنند و فقط به‌دنبال یک جای خالی می‌گردند که ساعت را آویزان کنند. اما نقاط خاصی روی دیوار وجود دارد که نه‌تنها طراحی داخلی را بهبود می‌بخشد، بلکه انرژی خوبی هم برای محیط به ارمغان می‌آورد. در واقع، قرارگیری صحیح ساعت دیواری می‌تواند بر جو و محیط خانه شما تأثیر مثبت بگذارد!

در هر صورت، توجه داشته باشید که ساعت دیواری خود را خیلی بالا یا پایین آویزان نکنید که مجبور شوید برای نگاه کردن به آن به گردن خود فشار بیاورید. شما نباید ساعت را به‌طور تصادفی در هر ارتفاعی نصب کنید. به‌طورکلی، ارتفاع ایده‌آل نصب ساعت دیواری، باید در محدوده سطح چشم یا گاهی اوقات کمی بالاتر باشد که بستگی به اندازه ساعت و آونگ آن دارد. جنبه مهم دیگری که باید در مورد آن فکر کنید، تناسب است. مبلمان و دکوراسیون، کلید چیدمان برای جذب چشم هستند. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که اندازه ساعت با محیط اطرافش متناسب باشد و تمام توجه را به خود اختصاص ندهد.

همچنین، به یاد داشته باشید که به چیدمان دیوار هم توجه کنید. به‌عنوان یک قاعده کلی، یک ساعت کوچک را می‌توان در میان سایر دکورهای دیوار قرار داد تا چیدمان جذابی ایجاد کند، درحالی‌که یک ساعت بزرگ‌تر به‌عنوان یک عنصر غالب روی یک دیوار خالی باید قرار بگیرد.

بررسی بهترین دیوار برای نصب ساعت دیواری

بررسی بهترین دیوار برای نصب ساعت دیواری

بهترین مکان برای نصب ساعت دیواری روی دیوارهای شمالی، غربی و شرقی است. طبق اصول فنگشویی، جهت‌های شرقی، غربی و شمالی برای قراردادن ساعت دیواری ایده‌آل هستند اما جهت جنوب با ساعت دیواری سازگار نیست. همچنین، جهت غرب باید تنها در صورتی انتخاب شود که جهت شرق و شمال قابل دسترسی نباشد.

جای مناسب ساعت دیواری در پذیرایی کجاست؟

اتاق پذیرایی یکی از بهترین اتاق‌ها برای نصب ساعت چوبی دیواری یا ساعت‌های فلزی و دکوراتیو است. به این ترتیب، مهمان‌ها می‌توانند بدون نیاز به گوشی تلفن همراه‌شان از گذر زمان مطلع شوند. اگر می‌خواهید ساعت دیواری شما از تمام زوایای اتاق قابل مشاهده باشد، می‌توانید آن را بالای بزرگ‌ترین مبل آویزان کنید. هرچند این وضعیت ممکن است برای بعضی مهمان‌ها که می‌خواهند از زمان مطلع شوند، دشوار باشد، اما مطمئناً جذابیت بصری را در اتاق افزایش می‌دهد. همچنین، می‌توانید ساعت خود را بالای میز کنسول یا شومینه قرار دهید.

اگر به‌صورت آنلاین خرید می‌کنید، مقیاس را در نظر بگیرید و به ابعاد هر ساعت توجه کنید. برخی از ساعت‌ها ممکن است بزرگ‌تر از آن چیزی باشند که در تصاویر نشان داده می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که اندازه ساعت دیواری بر مبلمان یا آثار هنری اطراف غلبه نمی‌کند.

ساعت‌های دیواری وقتی به‌تنهایی روی دیوار قرار می‌گیرند، توجه را جلب می‌کنند، اما به همان اندازه، حرکت و بافت را هم به دیوارهای پذیرایی اضافه می‌کنند. با ساعت خود مانند آثار هنری رفتار کنید و سعی کنید آن را خارج از مرکز توجه قرار دهید تا جذابیت بصری را به چیدمان اضافه کنید.

محل نصب ساعت دیواری در منزل

اگرچه ساعت‌های دیواری برای هر فضایی، لازم و عالی هستند، اما این بدان معنا نیست که همه ساعت‌ها برای یک اتاق طراحی شده‌اند. اگر می‌خواهید فضایی با طراحی جذاب داشته باشید، بهتر است ساعتی متناسب با مکان موردنظر تهیه کنید. به‌عنوان مثال، نصب یک ساعت دیواری بزرگ در یک آشپزخانه کوچک اشتباه است. بنابراین مهم است که ساعت دیواری را با توجه به عملکرد و اندازه اتاق انتخاب کنید. ساعت‌های تزئینی بزرگ برای افزودن شخصیت به اتاق‌های بزرگ‌تر و فضاهای باز مانند اتاق نشیمن عالی هستند و ساعت‌های کوچک در فضایی محدودتر مانند آشپزخانه، بهتر خود را نشان می‌دهند. اگر قصد دارید یک ساعت دیواری در اتاق ناهارخوری یا اتاق خواب نصب کنید، ساعتی با اندازه متوسط می‌تواند تعادلی عالی در آن فضا ایجاد کند.

در نهایت، از نصب ساعت دیواری در مکان‌های زیر خودداری کنید:

  • روی درها
  • کنار سیم‌ها و پریزهای برق
  • کنار عکس اقوام فوت شده

همچنین، از قراردادن ساعت‌های آونگی در اتاق خواب و نصب ساعت‌هایی با تصاویر خشونت‌آمیز و منفی روی دیوار خودداری کنید.

ارتفاع نصب ساعت دیواری باید چقدر باشد

ارتفاع نصب ساعت دیواری باید چقدر باشد؟

برای بهترین مکان برای نصب ساعت دیواری یک قانون کلی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان طراحی داخلی می‌گویند که نقطه نصب باید ۱۴۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر از کف اتاق فاصله داشته باشد. البته این قانون که با نام قانون ۶۰ هم مشهور است، بستگی به نوع چیدمان وسایل اتاق هم دارد. به‌عنوان مثال، زمانی که میز کنسول را زیر ساعت قرار می‌دهید، ممکن است ساعت خیلی پایین دیده شود و لازم است آن را کمی بالاتر ببرید و در این حالت، مسلما قانون ۶۰ رعایت نخواهد شد. در هر حال، در بسیاری از فضاها، نصب ساعت در بالای سطح چشم نیز می‌تواند زیبا به نظر برسد. ساعتی که در ارتفاعی بالاتر از چشم نصب می‌شود، می‌تواند یادآور نوستالژیک ساعت‌های کلاس در دوران مدرسه باشد و در هر نقطه از خانه در دیدرس شما باقی بماند.

با این‌وجود، اطمینان حاصل کنید که ساعت دیواری شما بالاتر از بلندترین عناصر اتاق آویزان شده باشد تا از هر زاویه و فاصله‌ای قابل مشاهده باشد. بین ساعت و قطعات بلند فاصله بگذارید تا حتی زمانی که روی مبل لمیده یا نشسته‌اید هم بتوانید عقربه‌ها را ببینید.

متوسط ارتفاع دید انسان ۱۴۲ سانتی‌متر است. اگر سقف خانه شما بلند است، به یاد داشته باشید که باید ساعت را با مقیاس انسانی و قد خانواده خود نصب کنید. در مجموع، وقتی صحبت از ارتفاع نصب ساعت دیواری به میان می‌آید، 2 نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  1. اولین مورد، ارتفاع عمودی روی دیوار است. ساعت‌ها در دو گزینه ارتفاع بهترین عملکرد را دارند؛ یا بین سطح چشم و سینه یا بالاتر از سطح چشم.
  2. دومین مورد، اندازه ساعت است. اگر یک ساعت بزرگ دارید (به‌خصوص ساعتی با آونگ‌های آویزان)، ارتفاع نصب بالاتر از سطح چشم، بهترین مکان است.
زاویه دید مناسب ساعت

زاویه دید مناسب ساعت

ساعت چوبی دیواری یا ساعت‌های فلزی و دکوراتیو نه‌تنها ابزارهایی برای نشان‌دادن زمان هستند، بلکه در هر اندازه، رنگ، شکل و جنس، آثار هنری نیز محسوب می‌شوند. بنابراین، زاویه دید مناسب و بهترین مکان برای نصب ساعت دیواری نیز ضرورتا اهمیت پیدا می‌کند. اگر برای نصب ساعت‌تان به نقطه‌ای در بالای شومینه، پنجره یا درگاه فکر می‌کنید، بهتر است بین ساعت دیواری با مبلمان یا سایر عناصر دکوراسیون، ۸ تا ۱۵ سانتی‌متر فاصله بگذارید. در غیراین‌صورت، بهتر است سعی کنید ساعت را در مقابل پنجره یا درب، رو به شمال، شرق یا شمال شرقی قرار دهید تا بهترین زاویه دید را ایجاد کنید. زاویه دید ساعت دیواری در بالای کاناپه‌ها، میزها و قفسه‌های کتاب هم می‌تواند مناسب باشد. فقط توجه داشته باشید که برای جلب توجه با سایر عناصر موجود در اتاق رقابت نمی‌کند.

سخن پایانی

ساعت چوبی دیواری یا ساعت‌های فلزی و دکوراتیو، نه‌تنها کمکی مفید به درک گذر زمان در هر اتاق هستند، بلکه عناصر زیبایی‌شناسانه هم به‌شمار می‌روند. بنابراین هنگام انتخاب قسمتی از خانه که ساعت دیواری شما متعلق به آن است، ابتدا کاربردی بودن و در مرحله بعد پتانسیل طراحی را در نظر بگیرید تا متوجه شوید بهترین مکان برای نصب ساعت دیواری کجاست. کجا زمان را بیشتر چک می کنید؟ یا کدام اتاق لازم است بیشتر از وجود یک ساعت دکوری کاربردی و چشم‌نواز بهره‌مند شود؟ پاسخ به این سوالات در کنار مطالعه این مقاله می‌تواند در تصمیم‌گیری و انتخاب بهتر مکان ساعت دیواری به شما کمک کند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *