میز پذیرایی یا میز جلو مبل، همان‌طور که از نام آن پیدا است، یک میز کوتاه است که با هدف پذیرایی و زیبایی بخشیدن به دکوراسیون در جلوی مبل قرار می‌گیرد. این عنصر کلاسیک و همه‌کاره در سبک‌ها و متریال‌های مختلف عرضه می‌شود و تقریبا می‌توان آن را در هر خانه‌ای مشاهده کرد. با این‌وجود، گاهی تزئین میز عسلی برای کاربران به یک چالش تبدیل می‌شود، چون نمی‌دانند بر اساس دکوراسیون داخلی منزل‌شان چطور آن را زینت دهند که بهتر به‌نظر برسد. در این مقاله قصد داریم درباره تزئین میز پذیرایی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

انواع مدل‌های میز پذیرایی

مدل‌های میز جلو مبل بسیار متنوع هستند. در یک تقسیم‌بندی شکلی میزها مربع، مستطی، گرد هستند. این میز‌های عسلی می‌توانند از جنس چوب، MDF، فلز و … باشند و در سبک کلاسیک، مدرن، نئوکلاسیک و …ساخته شوند. شما باید با توجه به سبک  مبلمان‌تان و فضایی که در اختیار دارید یکی از انواع میز جلو مبلی را خریداری کنید.

اصول چینش وسایل میز جلو مبل

میزهای جلو مبل، راهی عالی برای استفاده از فضای اتاق نشیمن هستند. هنگام تزئین میز جلو مبل به یاد داشته باشید که  میز باید تا حد امکان کاربردی باشد، بنابراین نباید تمام سطح میز را با وسایل تزئینی پر کنید. بهتر است فضایی برای گذاشتن ریموت و کتاب‌ها یا اکسسوری‌های مورد علاقه خود ایجاد کنید یا با قراردادن چراغ رومیزی یا شمع فضایی گرم و دلپذیر به‌وجود بیاورید. سعی کنید تعادلی بین ارتفاع و رنگ در سراسر میز ایجاد کنید. از دکوراسیون میز خود لذت ببرید و به یاد داشته باشید که تا جایی که ممکن است سبک شخصی خود را بیان کنید و مواردی را که برای شما معنادار است در نظر بگیرید.

میز پذیرایی معمولا جلوی مبلمان قرار می‌گیرد و به‌دلیل ماهیت چندمنظوره‌اش، می‌تواند هم به‌عنوان دکور و هم به‌عنوان یک عنصر کاربردی درنظر گرفته شود. همچنین، میز جلو مبل می‌تواند به‌عنوان جداکننده بصری مبلمان از سایر عناصر اتاق نیز عمل کند.

اگر میز شما کشو ندارد و از زمین ارتفاع زیادی دارد، می‌توانید از فضای زیر آن برای قرار دادن صندلی‌های حصیری تزئینی یا نیمکت‌های کوچک استفاده کنید که هر زمان نیاز بود بتوانید به‌سادگی آن‌ها را برای نشستن بیرون بیاورید. میز جلو مبل علاوه‌بر فضای پذیرایی، سطحی را فراهم می‌کند که برای نمایش عکس‌های خانوادگی، مجسمه‌ها یا گلدان‌های تزئینی و یادگاری‌های شخصی مناسب است. برای تزئین و دکوراسیون میز ۶ قانون کلیدی وجود دارد:

  1. از اشیا با ارتفاع‌های مختلف استفاده کنید. مثلا یک چراغ رومیزی بلند در یک طرف برای ایجاد ارتفاع و منبع نور و یک کاسه کم عمق، سینی یا جعبه تزئینی در وسط و یک قاب عکس را در انتهای دیگر میز قرار دهید تا ظاهری نامتقارن و زیبا پیدا کند.
  2. لایه‌بندی دقیق اشیا، به فضا گرما، شخصیت و سلیقه شخصی شما را اضافه می‌کند. لایه‌بندی، یکی از بهترین ترفندهای تزئینی است که می‌توانید در تزئین میز پذیرایی از آن استفاده کنید. اقلام را در اندازه‌ها و بافت‌های مختلف – مانند جعبه چرمی و سینی فلزی – به عدد فرد روی میز قرار دهید. میز جلو مبل مکانی عالی برای نمایش مجموعه‌ای از ظروف سفالی یا شمعدان‌های زیبا است و ترکیب‌بندی آن‌ها در تعداد فرد باعث ایجاد یک نمایش بصری جذاب می‌شود.
  3. برای ایجاد گرما در فضا، ۱ یا ۲ عدد چراغ با نور زرد روی میز اضافه کنید. نورپردازی یکی از موثرترین راه‌ها برای ایجاد فضایی دلپذیر در فضا است. چراغ‌هایی را انتخاب کنید که با سبک شخصی شما و سایر رنگ‌های دکوراسیون همخوانی داشته باشد. مطمئن شوید که چراغ‌ها متناسب با اندازه میز هستند.
  4. اگر سقف اتاق بلند است، روی میز جلو مبل اشیا بلند اضافه کنید و اگر سقف کوتاه است، تزئینات روی میز را نسبتاً کم ارتفاع نگه دارید. می‌توانید برای ایجاد ارتفاع، اجسام را روی هم قرار دهید، مثلا یک مجسمه را روی جعبه مجلات بگذارید. چراغ‌ها، گلدان‌ها و گیاهان، عناصر خوب و ساده‌ای برای افزایش ارتفاع هستند.
  5. ارتفاع اجسام روی میز را متعادل کنید و اکسسوری‌ها را به‌صورت متقارن در سراسر میز قرار دهید. برای ایجاد تقارن، اشیا نباید حتما یک‌اندازه باشند. بهتر است به‌دنبال اشیایی باشید که ارتفاع مشابهی دارند. مثلا اگر یک گیاه بلند در یک طرف میز قرار داده‌اید، یک شمع یا چراغ بلند را در انتهای دیگر میز قرار دهید.
  6. از رنگ‌ها نیز به‌طور مساوی در سراسر میز استفاده کنید. از استفاده از آبی روشن در یک سر میز و سبز لیمویی در انتهای دیگر میز خودداری کنید و در عوض، طیف رنگ‌های مشابه را در هر انتها برای ایجاد تقارن به کار ببرید. مثلا یک مجسمه نارنجی در یک طرف میز و یک قاب عکس کوچک از غروب نارنجی در طرف دیگر میز داشته باشید. برای جلب توجه از رنگ‌های روشن استفاده کنید. نقطه کانونی راه خوبی برای ادغام رنگ در میز است، به‌خصوص اگر بقیه اجزای دکوراسیون اتاق، رنگ‌های خنثی داشته باشند. عنصری را انتخاب کنید که مکمل رنگ دیوارها و کاناپه‌ها باشد. از انتخاب رنگ‌های تند یا روشن نترسید.
انواع اکسسوری برای تزئین میز پذیرایی

انواع اکسسوری میز جلو مبلی

اکسسوری‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید. کمی عدم تقارن در فضا باعث ایجاد حس آرامش می‌شود و استفاده از چند عنصر معنادار باعث می‌شود که میز احساس شخصی‌تری را منتقل کند. اگر می‌خواهید دسته‌ای کتاب روی میز قرار دهید، یک کاج، یک مجسمه کوچک یا یک ساعت کوچک را هم در کنار آن بگذارید. می‌توانید در هر فصل، تزئین میز پذیرایی را عوض کنید تا دکوراسیون اتاق، تازه شود.

تزیین میز پذیرایی با گل

تزئین میز پذیرایی با گل و گلدان

گل‌ها، چه تازه و چه مصنوعی، عناصری ظریف و دوست‌داشتنی برای ساده نگه‌داشتن و تداعی آرامش محیط هستند اما انتخاب هر نوع گل، معنایی متفاوت به فضا می‌دهد. مثلا یک دسته رز سفید کلاسیک حسی از سادگی را تداعی می‌کند و یک دسته لیلیوم، حس تجمل و ارکیده، حس شکوه به دکوراسیون می‌بخشد. علاوه‌براین، گیاهان تازه به بهبود کیفیت هوا در اتاق کمک می‌کنند و می‌توانند حس آسودگی و زنانگی به فضا بدهند. اگر می‌خواهید گیاهان نقطه کانونی میز باشند، یک گیاه بزرگ با برگ‌های ضخیم انتخاب کنید ولی اگر می‌خواهید فقط یکی از عناصر چندگانه روی میز باشند، گیاهی لطیف با برگ‌های کوچک و نازک مناسب‌تر است.

تزیین میز پذیرایی با گلدان
تزیین میز پذیرایی با گلدان
تزیین میز پذیرایی با گلدان

تزئین میز جلو مبل با سینی چوبی

سینی چوبی به‌طور طبیعی ضدباکتری و ضدقارچ هستند و حس آرامش و اعتماد را به فضا اضافه می‌کنند. چوب نمادی از قدرت، انعطاف، معصومیت، مهربانی و استحکام است و یکی از بهترین عناصر برای تزئین میز عسلی با حس و حالی شاعرانه خواهد بود. شما می‌توانید انواع سینی چوبی را خالی یا همراه با اکسسوری‌های مختلفی در داخل آن، برای تزئین میز استفاده کنید.

تزئین میز جلو مبل با سینی چوبی
تزیین میز جلو مبل با سینی چوبی
تزیین میز جلو مبل با سینی چوبی

تزئین با شمع و جاشمعی

شمع‌ها نه‌تنها نور و روشنایی، بلکه عطری دلپذیر را هم به اتاق می‌بخشند و حسی همراه با شکوه و رمز و راز را ارائه می‌کنند. برای تزئین میز پذیرایی بهتر است شمعی را انتخاب کنید که متناسب با رنگ‌بندی سالن شما باشد. می‌توانید از چند جاشمعی برای ایجاد ظاهری مد روز استفاده کنید، اما از ترکیب تعداد زیادی رایحه و رنگ مختلف بپرهیزید. اگر بچه‌ کوچک یا حیوانات خانگی پرتحرک دارید، بهتر است برای جلوگیری از وقوع حریق از شمع‌های باتری‌دار استفاده کنید.

تزئین با شمع و جاشمعی
تزیین با جاشمعی
تزیین با جاشمعی

تزئین میز پذیرایی با مجله و کتاب

اگر به مطالعه علاقه دارید، می‌توانید چند کتاب را روی میز جلو مبل خود قرار دهید تا برای خواندن در دسترس باشند. کتاب‌ها را روی هم بچینید تا میز شلوغ به‌نظر نرسد و در بالای همه، یک کتاب با جلدی زیبا قرار دهید. توجه داشته باشید که اندازه کتاب‌ها مشابه باشد تا از فروریختن‌شان جلوگیری شود. اگر به مطالعه علاقمند نیستید، چند کتاب جالب روی میز داشته باشید تا مهمانان بتوانند آن‌ها را مرور کنند.

تزیین میز پذیرایی با مجله و کتاب
تزیین میز پذیرایی با کتاب
تزیین میز پذیرایی با مجله

تزئین میز با ظروف دکوری

استفاده از ظروف دکوراتیو هم طرفداران خاص خودش را دارد. این ظرف‌ها می‌توانند ظروف عتیقه یا صرفا ظرف‌های بامزه و جالبی باشند که شما به آن‌ها علاقه خاصی دارید.

تزیین میز با ظروف دکوری
تزیین میز با ظروف دکوری
تزیین میز با ظروف دکوری

نکات مهم در دکوراسیون میز جلو مبل

برای انتخاب تزئینات دکوری ابتدا باید به اندازه میز جلو مبل توجه کنید. قاعده کلی این است که کمتر از نیمی از سطح میز جلو مبل باید با اکسسوری‌ها پوشانده شود تا فضای پذیرایی هم داشته باشد. میز را طوری قرار دهید که تمام مهمانان دسترسی به سطح آن داشته باشند و جلوی بعضی از مهمانان پوشیده از اکسسوری نباشد.

سبدها و سطل‌ها نیز یک راه عالی برای افزودن رنگ و بافت به میز پذیرایی هستند. برای میزی که هیچ کشویی برای ذخیره دستمال‌ها یا کارد و چنگال‌ها ندارد، جای دستمال کاغذی یا سبد کارد و چنگال را درنظر بگیرید.

اگر تعداد زیادی ریموت کنترل دارید، خرید یک جعبه راه خوبی برای نگه‌داشتن همه آن‌ها در یک مکان است و اگر میزتان کشو دارد، آن‌ها را در کشو قرار دهید. فقط ریموت‌هایی را که بیشترین کاربرد را دارند، روی میز قرار دهید.

در صورت نیاز، چند چهارپایه یا صندلی را دور میز قرار دهید. اگر میز مبل و کاناپه شما در وسط اتاق قرار دارد، یک راه خوب برای به حداکثر رساندن کاربرد میز، اضافه کردن صندلی است چون به شما این امکان را می‌دهد که وقتی تعداد زیادی مهمان دارید، صندلی‌های اضافی را بیرون بکشید. صندلی‌هایی را انتخاب کنید که خیلی بزرگ نباشند و آن‌ها را به‌جای کنار میز، پشت میز قرار دهید. اگر فکر می‌کنید که صندلی‌ها باعث می‌شوند اتاق بیش از حد به‌هم‌ریخته به‌نظر برسد، صندلی‌های حصیری کوچک را که زیر میز جا می‌شوند، بخرید. به‌طورکلی، ۲ یا ۳ صندلی به‌راحتی در زیر اکثر میزهای جلو مبل قرار می‌گیرند.

نکات مهم در دکوراسیون میز جلو مبل

سخن پایانی

روش‌های تزئین میز جلو مبل بسیار زیاد و متنوع هستند. در این مقاله درباره چند نمونه از بهترین ایده‌ها و مهم‌ترین اصول تزئین میز پذیرایی صحبت کردیم. شما چه تجربیات و ایده‌هایی می‌توانید به این فهرست اضافه کنید؟ با ما درمیان بگذارید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *